Genieten van Zuid Afrika - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Cindy Putten - WaarBenJij.nu Genieten van Zuid Afrika - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Cindy Putten - WaarBenJij.nu

Genieten van Zuid Afrika

Blijf op de hoogte en volg Cindy

04 December 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Hi lieve volgers,

Het heeft eventjes geduurt maar hier is weer een nieuw verhaal.De afgelopen weken heb ik niet stil gezeten.Vorige week donderdag stond in het teken van afscheid nemen bij the Farm :(.
Felien en ik zijn om half 9 gestart bij de daycare. We hebben met de kinderen een kerstbal (van papier) versierd en daarna was het tijd voor facepaint,smincken!!!
De kinderen waren erg enthousiast en wilden allemaal graag spider man op de gezichtjes. Omdat ik nog nooit eerder heb gesminckt heb ik, zo goed als ik kon een spin op de wangetjes gezet. De kinderen vonden alles erg leuk. Als ik klaar was vroegen ze; is that a spider? Yes that is. De kinderen sprongen een gat in de lucht! Zo dankbaar en blij!!!
Met de huiswerk klas hebben we de kerstballen geverfd voor in de kerstboom. Zaterdag is er een groot kerst feest bij the Farm. Georganiseerd door Unilever, een organisatie die the Farm sponserd. Van dit geld wordt het kerstfeest georganiseerd.
Dus alles moet een beetje in kerstsfeer zijn.
s Avonds hebben we afscheid; de Afrikaanse braai. Een bbq met alleen maar worst, worst, worst aan een stuk. Alle kinderen en huismoeder kreeg een stuk worst op een broodje.Het was echt smullen voor iedereen.Alleen tijdens een feest of belangrijke gebeurtenis krijgen de kinderen en huismoeders vlees. Toen al het vlees op was, werden er 4 stoelen klaar gezet voor mij, Felien,Miriam en Esmee.De afscheidsavond.Deze avond werd gepresenteerd door Lucky en Gift. 2 jongens van de huiswerkklas. Deze avond heeft bijna iedereen een rap of dansje gaan. In het Engels maar ook in Zulu. Onze namen werden meerdere keer gebruikt. Felien heeft het gefilmd dus dit kunnen we in NL nog vaak terug kijken. Ook hebben we een dank woordje van Don en Carlijn gekregen. Een stukje van het dankwoord is ; Some travel to see the difference,others travel to make a difference.What you did, makes a difference.The greatest gift you can give somebody is your time. Because when you give your time, you are giving a portion of your life that you will never get back. You gave the children your time, the most thoughtful gift of all. When you volunteer; you are not paid in money or recognition, you are paid in love..
Daar werden we even stil van. Met een dikke knuffel van de kinderen en de huismoeder sloten we de avond af. Terug in het vrijwilligershuis hebben we met zijn alle geproost met een Savanna, met een dubbel gevoel ben ik gaan slapen.
4 weken vrijwilligerswerk en dan zoveel waardering en liefde van iedereen! Zoveel voor ze betekent in zo'n korte tijd!

Vrijdag morgen hebben we nog een keer van iedereen afscheid genomen. De laatste woorden, fototjes, glimlachjes, knuffels en toen was het echt tijd om te vertrekken. Don en Linda hebben ons afgezet bij het hostel; blue sky minning waar we de eerste 2 nachten ook hebben geslapen. Even een momentje voor ons zelf en alles een plekje geven. Wat een dubbel gevoel. De kids achterlaten bij the farm en zelf gaan genieten van de vakantie! Een omgedraaide wereld.

Zaterdagmorgen zijn we opgehaald door Brent, taxi chauffeur van Be More, en zijn Felien en ik naar het vliegveld gebracht, daar hebben we onze auto opgehaald . Helaas geen polo maar wel een hele mooie Ford Fiesta! Hij rijdt erg fijn.
Vanuit daar zijn we richting Drakensberg gereden, even wennen aan de linkse kant van de weg maar dit wende snel! Eenmaal aangekomen bij Sandford Park Hotel. Erg luxe hotel, met zwembad hebben we gerelaxed. Helaas was het weer niet super, 2 dagen onweer met regen.
Omdat ik graag een zwembad wilde vond Felien wel dat ik een duik moest nemen, dit heb ik gedaan. Het was heerlijk :D.
Maandagmorgen zijn we rond half 9 vertrokken richting Sani Pass Backpakkers Hostel. Onderweg koeien en geiten op de weg. Het is in Afrika echt een hele andere rij stijl als in NL.
Alles kan hier!! Ook is het tanken erg goedkoop. Nog geen euro voor een liter benzine.
`s Avonds in ons Hostel rustig aan gedaan want de volgende dag zouden we vroeg mee gaan met de Sani Pass tour.

Dinsdagmorgen eerst een verassing op mijn koffer, een lieve kaart en cadeautje van Frank, we gaan vandaag 5jaar. Super verrast! Felien zat in het complot en heeft het heel de reis mee gesjouwd! Super lief van jullie beide.
Even snel ontbeten en op naar de tour. In een jeep met 9 personen zijn we de Sani Pass op gegaan. Vanuit Drakensberg door Lesotho. Erg indrukwekkend, stijl omhoog, watervallen, natuur, dieren,onverharde wegen en de bewoners daar. Onderweg meerdere paspoort controles. Het was echt een te gekke dag met heel veel mooie foto's! Deze volgen nog.
Woensdagmorgen weer vroeg vertrokken, vandaag moeten we minimaal 7 uur rijden richting het Krugerpark.Rond half 5 avonds zijn we in Caroline gestopt en hebben we geslapen in een Guest house. Vanochtend weer vroeg vertrokken,3uurtjes rijden naar het Krugerpark. Wat heb ik er zin in.Eindelijk de olifant:) & de big 5.
Gisteravond zijn we er achter gekomen dat we in het Krugerpark niet op een olifant kunnen zitten, lopen of aanraken. Slecht voorgelicht door het reisbureau want dit was wel een eis! Gelukkig heeft de vrouw van het guest house ons verteld dat er buiten het krugerpark meerdere plekken zijn waar je op een olifant kan zitten. Zoals de mevrouw zei, worden de olifanten hier goed behandeld! We zullen zien!
Rond 12 uur vanmiddag waren we bij de poort van het Krugerpark. Na wat gegevens ingevuld te hebben mochten we verder rijden. In het krugerpark ligt onze safaritent. Eenmaal op de weg door de bushbush komen we de eerste aap al tegen, deze steek vlak voor onze auto over. Daarna volgden de zebra's, de impala's(soort herten) en 1 olifant! Waauw, in realife langs onze auto, echt te gek!! Eenmaal bij onze bestemming, waren we een uur te vroeg en hebben we bij de waterkant gelunchd. Ook daar zagen we de reiger en de buffel. De eerste 2 van de big five zijn gespot! Omdat hier in het kruger park erg warm is, zoals de vrouw bij het restaurant zij 35 graden, was ik erg benieuwd naar onze safari tent.
Rond 3 uur hebben we ingecheckt en mochte we naar onze tent. Onze safari tent is een groene tent met binnen in een koelkast, diepvries, 2bedden, waaier en een kast. Van buiten- en van binnen kun je deur gewoon afsluiten. We zitten hier wel goed voor de komende dagen.

De tijd vliegt hier en ook Felien en ik beseffen dat het zo weer tijd is om naar huis te gaan.
De planning voor de komende 1,5 week is als volgt;
tm zondag zijn we in het krugerpark. We zullen oa mee gaan op nachtsafari en een dagsafari om de big five te spotten en natuurlijk heel veel andere mooie dieren!
Maandag gaan we richting het olifantenpark waar ik op een olifant kan zitten, de olifant kan wassen en kan aanraken Jeuj :)!
Dinsdag zullen we richting Graskop en de Afrikaanse Grand Canyon gaan,
Woensdag en donderdag zullen we een lang stuk in de auto zitten richting st. Lucia. Daar hebben we nog een overnachting in een hotel met zwembad :).
Vrijdag onze laatste nacht, deze zullen we waarschijnlijk door brengen in st. Lucia of bij blue sky mining. Zaterdag moeten we om 12 uur onze auto inleveren bij het vliegveld en zullen we om half 7 de lucht in gaan, back home!
Zondag zal ik rond 2 uur landen op Amsterdam airport en is mijn avontuur voorbij.

Ik hoor van meerdere dat het in Nederland erg koud is. Ik zal nog maximaal genieten van het mooie weer en een beetje zon mee nemen naar Nederland.
Ik wil jullie allemaal erg bedanken voor het volgen van mijn avontuur en hoop jullie allemaal snel weer te zien in Nederland!

Tot over 1,5 week.

Lieve groetjes, Cindy

• 04 December 2014 - 19:43

Mam:

Hoi Cindy

Wat is het weer een leuk verhaal om te lezen. Geniet nog van alle dieren die je tegen komen op het park.
    En hopelijk komt je wens uit om op de olifant te zitten, geniet ervan.

Groetjes mam, pap en een knuffel van Dribbel

• 04 December 2014 - 19:48

Marlie Raijmakers:

Hey,

Oh jullie hebben nog erg veel leuke dingen in de planning lees ik wel. Geniet ervan en een fijne terugreis volgende week.

X Marlie

• 04 December 2014 - 19:51

Marieke De Corte:

Hee topper!

Wat een mooi verhaal, en wat een indrukkend afscheid.
    De woorden van het afscheid. you're paid with love, zal ik niet snel vergeten.

Ik ben heel benieuwd naar het cadeau'tje van Frank.
    Veel plezier op de dag en nacht safari in het krugerpark.

Tot gauw, liefs, Marieke.

• 04 December 2014 - 21:12

Ria Van Bussel:

Ha Cindy en Felien, wat leuk al jullie ervaringen te lezen! Geniet nog maar volop de laatste anderhalve week..... :-) Tot snel ..... groet Ria

• 04 December 2014 - 22:10

Aquilien:

Vele ervaringen rijker, die neemt niemand jullie meer af. Fijn dat je er zo van genoten hebt Fijne laatste weken.

• 04 December 2014 - 22:19

Anne V Bree:

Lieve Cindy,

Weer een mooi verhaal....
    Inderdaad de omgedraaide wereld, eerst vrijwilligerswerk en daarna genieten van een 'luxe' vakantie! Dan besef je je steeds meer dat wij het gewoon GOED hebben! Wat zitten we dan af en toe toch te klagen....!
    Maar jij gaat nog erg genieten van 1,5 week vakantie. Enorm veel zien, veel foto's maken en alles maar lekker op je af laten komen! Wij zijn jaloers!
    Erg lief van Frank dat hij je verrast heeft! Zo ver weg en toch even heel dichtbij!

Ik ben blij als je weer terug bent dan kunnen we je enthousiaste verhalen (face to face) beluisteren!!
    Meid geniet er nog van, zeker ook van het warme weer, de sfeer, de natuur en alles wat je daar gaat beleven!

Liefs Stefan en Anne.

• 04 December 2014 - 23:20

Rob En Inge:

Hoi Cindy,

Wat een avonturen. Super! Daar kunnen wij ons nu weinig van voorstellen. En wat fijn en lief dat die mensen zo dankbaar zijn. Dan weet je weer waar je het voor doet. Wij hopen dat het gaat lukken om op een olifant te zitten!! Dat wil je al zo lang.
    Geniet er nog flink van. Voor je het weet zit je weer hier met je dagelijkse bezigheden.

Groetjes Rob en Inge

• 05 December 2014 - 08:25

Claudia De Groot:

Hee Cindy!

Weer een prachtig verhaal lijkt het wel maar het is voor jou een werkeljjkheid! Ik denk dat het voor ons niet te beseffen is!
    Check je nog even je Facebookberichten daar heb ik je nog wat gestuurd! Geniet er nog maar extra van de laatste weken!!

Xx claudia!

• 05 December 2014 - 08:57

Willeke:

Hej Putteke, wat leuk om te lezen en goed dat je het zo naar je zin hebt helemaal top!!! Geniet nog lekker van jullie vakantie !!!! En veel plezier bij de olifanten jeej jihi xxxx Willeke

• 05 December 2014 - 09:44

Evelien:

Ha Cindy,
    Wat een leuk verhaal weer.... Het klinkt allemaal zeer herkenbaar voor mij. Het Krugerpark is GEWELDIG he! Geniet ervan! Hopelijk ga je alle dieren van de big five zien. Hier is het ondertussen een stuk kouder geworden, dus geniet ook van het lekkere warme weer daar!
    We zien je over 1,5 week wel weer terug op de Nederlandse bodem.
    Heel veel plezier nog de laatste dagen met Felien.

Groetjes Evelien

• 05 December 2014 - 10:29

Sanne Coolen:

Hi Cindy!

Wat leuk om te lezen wat jullie weer allemaal hebben meegemaakt. Geloof goed dat het een dubbel gevoel gaf toen je moest vertrekken bij the Farm, wetende in wat voor luxe positie wij zitten. Geniet nog van het reizen en al het moois wat je tegenkomt. Tot gauw!

Liefs, Sanne

• 05 December 2014 - 20:34

Lisanne:

Heeee Cindy!

Wat een mooi afscheid is dat! Klinkt echt alsof je een hele bijzondere tijd hebt gehad en heel erg veel voor de mensen daar hebt kunnen betekenen! Ook erg leuk dat jullie het afscheid gefilmd hebben, heb je altijd weer iets om naar terug te kijken :) een hele mooie en bijzondere herinnering heb je gemaakt denk ik zo! :)
    Ooeeh, en dan is het nu eindelijk tijd om op avontuur te gaan, lekker luxe genieten voordat je weer terug moet naar het echte leventje! Ik hoop dat het gaat lukken met de olifanten, en om alle dieren van de big five te spotten! Geniet er nog van nichtje!! Kan niet wachten om je weer in het echt te zien en je verhalen te horen!! :)

Liefs,
    Lisanne

• 07 December 2014 - 18:20

Willeke:

Hi meisje!

Wat is het toch allemaal snel gegaan! Fijn dat het een mooi afscheid was en nu lekker genieten! Hopelijk tot volgende week.

Liefs Willeke

• 08 December 2014 - 07:50

Janne En Jehan:

Hoi Cindy

Nog veel plezier in Zuid Afrika.

VSO kinderen Gerardusschool

• 12 December 2014 - 13:37

Lia Doornberg:

Hallo Cindy
    Wat zal je het missen . Alleen al de warmte tegenover hier. Je ouders zullen wel blij zijn je weer te kunnen vasthouden. Maar deze belevenis kan niemand je meer ontnemen. Hoop dat de terug reis voorspoedig zal verlopen. Groetjes Klaas en Lia uit Bergen op Zoom