Times fly - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Cindy Putten - WaarBenJij.nu Times fly - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Cindy Putten - WaarBenJij.nu

Times fly

Blijf op de hoogte en volg Cindy

24 November 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Hallo allemaal,

Bedankt voor de leuke reacties allemaal. Het doet me goed dat zo veel mensen me volgen :).
De tijd vliegt hier. We maken zoveel mee waar we soms met een lach en een traan naar terug kijken.
Ik probeer mezelf zoveel mogelijk in te zetten. Iedereen is blij met onze hulp.
Erg enthousiast en dankbaar zijn de mensen hier! Vooral als onze camera om de hoek komt dan zijn ze door het dolle heen. Iedereen wil dan op de foto :)!

Afgelopen week hebben we niet stil gezeten. Felien en ik hebben afgelopen week het programma mogen samenstellen voor de daycare. We hebben oa muziek met ze gemaakt, stoepkrijten (deze had ik mee genomen uit NL), voorbereidend schrijven, lezen en nog meer leuke , ontspannende maar ook leeractiviteiten. Ik kwam er wel achter dat het niveau vd kinderen lager is als in NL. Felien en ik hebben geregeld de activiteiten moeten aanpassen.
Ook hebben we deze week boys- en girlsnight georganiseerd. Afgelopen dinsdag was de eerste girlsnight voor de oudere meiden (leeftijd 14 – 24 jaar). We hadden popcorn gebakken, chips gekocht en ranja gemaakt. De kinderen mogen dan in het vrijwilligershuis een film kijken.
Samen met de meiden hebben we de film high school musical gekeken.
Afgelopen donderdag boysnight voor de oudere jongens en vrijdag girlsnight (leeftijd 8-14 jaar) voor de jongeren meiden. As maandag hebben we boysnight voor de jongeren jongens. Dan zijn alle kinderen langs geweest. Het was echt feest voor de kinderen!

Woensdag hebben we de vrijwilligersdag gehad. Felien en ik zijn om half 8 opgehaald met de bus. We zijn toen met de andere vrijwilligers, waarmee we tegelijk zijn gestart, langs alle projecten gegaan.
Het was erg indrukwekkend om al projecten te zien. Van weeshuizen, straatjongeren opvang, opvang voor misbruikte kinderen/volwassen en als slot een soort zorgboerderij voor mensen met een beperking. We het was een erg gezellige maar indrukwekkende dag!
Woensdagavond werd ik nog verast door een spontaan telefoontje van mijn moeder. Dit was erg fijn.

Donderdag en vrijdag heb ik rustig aan gedaan. Het weer is hier erg wisselend van 18 graden met regen tot 26 graden met zon. Hierdoor kun je raden dat iedereen wel een keer ziek wordt en ik dus ook :(. Heel erg balen omdat je dan niet optimaal kunt genieten van de kinderen en je een stapje terug moet doen.

Zaterdag zijn we met de vrijwilligers van the farm naar de boom van bobby bear geweest. Dit is het project voor misbruikte, mishandelde en verwaarloosde kinderen. Zij werken met een beer. Na een case (zaak) wordt er met een kind/volwassen (de jongste baby is 2 weken en de oudste 94 jaar) samen met de beer gezeten. Het kind/volwassenen mag dan op de beer schrijven/tekenen wat er is gebeurd of hoe hij/zij zich voelt. Het was erg indrukwekkend om zo’n beer in het echt te zien.
Tranen getekend bij de ogen, kruis door het hart gezet en verschillende teksten bij geschreven.
Iedere vrijdag organiseert bobby bear bij de boom een bijeenkomst voor volwassen vrouwen/mannen die misbruikt zijn een bijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst wordt er een soort dienst gehouden en kunnen de vrouwen/mannen praten over de case. Ook krijgen zij eten en drinken 6 aangeboden. Iedere zaterdag is er deze bijeenkomst voor de kinderen. De vrijwilligers en begeleiders van bobby bear spelen met de kinderen spelletjes en geven de kinderen eten en drinken.
Wij hebben de begeleiders/vrijwilligers hier zaterdag bij geholpen. Het was erg om te horen dat dit de enigste zekerheid is voor de kinderen dat ze eten krijgen. Je zag kinderen ook echt hamsteren in hun tassen. Dit was even een pittig moment.
Ook zagen we een baby van een maand oud. Zijn moeder was erbij, meisje van 15 jaar. De baby is voort gekomen uit een verkrachting! Zo’n onschuldige baby met nu al een heel verhaal.

Zondag hebben we met de kinderen spelletjes gespeeld; ballonnen trappetje en trefbal! De kinderen hier zijn erg enthousiast en heel sportief!!

Afgelopen woensdag hebben Felien en ik besloten om met haaien te gaan duiken. We hoorde van de andere vrijwilligers hele leuke verhalen dus dat heeft ons om het gewoon te gaan doen!
Vanochtend zijn we om half 5 opgehaald door taxi, nadat we Vera (medevrijwilliger bij mother of peace) hadden opgehaald zijn we naar de zee gegaan. Daar kregen we een sute aan en zijn we met 10 personen op de boot het water in gegaan. 8 km over het zee. Midden op de zee is er een kooi in het water gegaan waar we in moesten. De haaien zwemde om onze boot heen, dat zorgde wel voor kriebels! Ik ben als 2de de kooi gegaan. Het was erg mooi om de haaien en de vissen om je heen te zien zwemmen. Na een kwartier was het wisselen en moesten we weer op de boot.
Ik weet niet hoe het kwam, waarschijnlijk door de spanning en druk, ben ik erg ziek geworden!
Eenmaal terug aanland was ik nog steeds erg misselijk en draaierig. Na een rit van 1,5 uur waren Felien en ik weer bij het project. Felien heeft mee gedraaid met de daycare en ik heb 2 uurtjes geslapen. Nu voel ik me helemaal fit dus kan ik er weer tegen aan :D!
Voor vanavond staat de boysnight voor de jongeren jongens op het programma.

Deze week is onze laatste week alweer op het project. Donderdag staat heel de dag in het teken van afscheid nemen :(. De tijd is echt voorbij gevlogen! Na deze 4 weken vrijwilligerswerk gaan Felien en ik nog 2 weken rondreizen. Hier kijken we natuurlijk ook naar uit.
Het is een traditie bij the farm, wanneer vrijwilligers afscheid nemen dat we avonds met alle kinderen van de farm en de huismoeders gaan bbqen (Afrikaans gezegd een braai.)
Dus dit moeten we de komende week allemaal nog regelen. Tevens zijn we hier druk bezig met kerstactiviteiten. Heel gek want het voeld nog niet als kerst; warm weer, korte broek!
We zijn afgelopen week met de huiswerk klas gestart met het maken van kerstballen voor in de kerstboom. De kerstballen hebben we gemaakt van waterballonnen en dan door middel van een vorm van papier mache (Afrikaans meel met water) wordt dit een ronde vorm en gaan we deze aankomende week verven zodat ieder zijn eigen kerstbal in de kerstboom kan hangen. Met de kinderen van de daycare gaan we hangers maken voor in de kerstboom, op karton vormen van kerstbomen en sterren en deze mogen de kinderen verven of inkleuren.
Dus we hebben nog genoeg te doen deze week en natuurlijk nog genieten van de tijd met de kinderen.

Groete en soentjies uit Afrika, Cindy

• 24 November 2014 - 14:12

Marieke De Corte:

Hey lieve en stoere Cindy,

Jij ook ziek geweest? Balen zeg. Hopelijk voel jij je nu wel weer wat beter?

Wat een aangrijpend verhaal over bobby bear. Ik heb hier eens een documentaire over gezien. Het schijnt een erg effectieve methode te zijn om het verwerkingsproces in gang te zetten.

Zwemmen met haaien, wat gaaf zeg!
    En inderdaad: time flies when you're having fun! De laatste week alweer.
    Geniet van deze bijzondere tijd en succes met de laatste voorbereidingen voor jullie avontuur.

Groetjes,
    Marieke.

• 24 November 2014 - 15:56

Ellen Janssen :

Hey Cindy
    Wat een mooie / heftige dingen maak je daar mee.. heel indrukwekkend lijkt me !
    Gelukkig hoor ik van jullie mam dat je ook optimaal kunt genieten en dat is ook te zien aan de geweldige foto's !

Heel veel plezier met de bbq , en veel plezier op de rond reis !

Groetjes Ellen

• 24 November 2014 - 16:50

Anne V Bree:

Lieve Cindy!

Na je zaterdag gesproken te hebben dacht ik dat je al veel verteld had... Maaar.... wat maak jij daar veel mee!
    Indrukwekkende verhalen, hoe de kinderen daar leven en hoe zij aan hun eten en andere levensbehoeften moeten komen! Dat is wel ff heftig!
    Dan sta je er maar steeds vaker bij stil dat wij het 'zo goed hebben'.
    En dan die haaien! Dat lijkt me gaaf maar.. ik zou het niet durven! Super van je dat je dat gedaan hebt!
    Je hebt al veel indrukken opgedaan.
    Geniet nog van je laatste paar dagen op 'the Farm', en natuurlijk daarna van de mooie rondreis die jullie gaan krijgen! Lekker ontspannen!

Groetjes, Stefan en Anne

• 24 November 2014 - 19:23

Moniek:

Ha meid,

Wat een leuk verhaal weer. Wat maak je leuke, maar ook heftige dingen mee zeg!
    Fijn dat je echt iets voor de kinderen daar kunt betekenen.
    Geniet nog van je laatste weekje met de kindjes, de bbq en succes met het nemen van afscheid.
    Daarna lekker genieten van een welverdiende rondreis! Geniet ervan samen!

Liefs, Moniek

• 24 November 2014 - 19:26

Willeke:

Hi Meisje!

Weer een indrukwekkend verhaal! Geloof goed dat het toch echt wel ff wat anders daar is als in NL.
    Gaaf dat je met haaien gezwommen hebt!
    Heel veel plezier met jullie afscheidsbbq en geniet van je laatste weekje op The Farm!

Liefs Willeke

• 24 November 2014 - 20:55

Linda :

Haa Cindy, jeetje wat vliegt de tijd inderdaad! Leuk om je verhalen te lezen, wat maak je veel mee zeg! Geniet nog van je laatste weekje met de kinderen! X

• 24 November 2014 - 21:27

Hinke:

Haa Cindy,

Wauw, alweer zo'n indrukwekkende maar mooie belevenissen!

Én wat straal je op de foto's!

Het is wel te zien en te lezen dat je ervan geniet, blijf dat vooral doen!

Heel veel succes en plezier met jullie laatste weekje vrijwilligerswerk, en have fun tijdens het rond trekken!!!:)

Geniet er nog van.
    Veel liefs,
    Hinke

• 24 November 2014 - 22:24

Mam:

Hoi Cindy

Heel leuk om je verhalen te lezen. Wat maak je veel mee, met de haaien zwemmen. Super knap dat je dat durft. Geniet nog van je laatste week op de farm. Veel succes met het rondreizen samen met Felien. Zorg goed voor elkaar.

Opa is zaterdag gehuldigd hij was 60 jaar lid van de voetbalclub ZSV.

Groetjes van mam en pap en een pootje van Dribbel

• 24 November 2014 - 23:34

Henny Van Den Elsen:

Hallo Cindy, leuk om te lezen over jouw belevenissen; het is nogal wat, wat jij daar ziet, doet en mee maakt! Wens je nog een paar fijne weken vakantie, groetjes Martien en Henny

• 25 November 2014 - 18:57

Marijke:

Hee Meisje!

Weer erg leuk om een verhaaltje te lezen en er ook fototjes bij te zien! Heel veel succes deze dagen nog met je laatste daagjes vrijwilligerswerk. Wat zal het voor je gevoel voorbij gevlogen hebben :)..
    Maar er komen dadelijk nog twee fantastische weekjes voor je aan! Geniet ze nog samen met Felien!

Liefs Marijke

• 25 November 2014 - 21:03

Renate:

Haai haai,
    grapje, stoer zeg zou ik niet durven!
    En wat een mooie en ontroerende dingen maken jullie mee.
    De foto's zijn weer fantastisch!
    Veel plezier jullie saampjes met jullie vakantie.Geniet ervan!!
    groetjes Renate

• 25 November 2014 - 22:09

Karen :

Ha Cindy, weer een indrukwekkend verhaal van je, leuk om te lezen! Vooral het zwemmen met de haaien, super gaaf! Succes en voornamelijk nog veel plezier met de laatste week van het project! Liefs

• 26 November 2014 - 00:44

Frank:

Haa Cindy,

Wat een leuk, maar ook zeker een indrukwekkende verhaal.
    Wat gaat de tijd toch snel, al 3,5 week daar, en al zoveel gezien.
    Ben super TROTS op jou!!

Geniet er nog maar lekker van, en ook van jullie rondreis.

Dikke kus

• 26 November 2014 - 12:29

Anke Claessens:

Lieve Cindy,

Wat super m weer te lezen wat je daar allemaal betekend :) Ik weet zeker dat ze ook een hele goede aan jou hebben want je zet je helemaal in!
    En natuurlijk maak je daar ook heftige dingen mee, toen ik het stukje van je las van de baby dat die al zo'n verhaal met zich meedroeg kreeg ik kriebels.. Gelukkig kun jij daar een steentje aan bijdragen; om trots op te zijn meid! & wat een geweldige foto's super!!

Geniet van jullie rondreis!

Liefs, Anke

• 26 November 2014 - 17:15

Tonny Sprangers:

Hoi Cindy,
    Bij de haaien, wat een durf om zo over je grenzen van je eigen angst te gaan.
    Jammer dat je even ziek bent geworden.
    Ik denk dat je van deze reis alleen maar sterker kan worden.
    Groetjes

• 26 November 2014 - 22:17

Miriam:

Kanjer!
    Wat een mooi indrukwekkend verhaal weer. Ik kan me zo goed inbeelden hoe de mooie momenten zijn, en hoe je daarnaast ook vaak moet slikken.. Deze reis blijft je altijd bij!
    Geniet van je laatste week, er komen nog veel mooie momenten aan daar! Reizen door afrika is geweldig! Fijn dat je dit allemaal met felien kan delen :)
    Geniet, geniet, geniet!!!

X Miriam

• 28 November 2014 - 16:23

Marie Jose:

Hoi Cindy,
    Wat een verhalen en wat een mooie foto"s. Geweldig wat je allemaal doet en meemaakt. Geniet er nog van.

groetjes marie jose

• 03 December 2014 - 18:57

Jessie:

Heeee Cindy,
    Wauw wat maak je daar indrukwekkende maar vooral mooie dingen mee! Had nog niet echt de tijd gehad om al je reisverslagen goed door te lezen, lang leven schooldrukte.. Erg leuk om te lezen hoe jullie het zo naar jullie zin hebben en wat jullie voor de kids kunnen betekenen! Deze droom kun je ook weer afstrepen van je lijstje ;) Staat het bezoek aan de olifantjes ook op de planning als je gaat rondreizen? Ben benieuwd naar je volgende avonturen, geniet er nog van samen!!
    Liefs Jessie