Eerste week; weekend trip Cape town. - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Cindy Putten - WaarBenJij.nu Eerste week; weekend trip Cape town. - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Cindy Putten - WaarBenJij.nu

Eerste week; weekend trip Cape town.

Door: Cindy van der Putten

Blijf op de hoogte en volg Cindy

10 November 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Hallo lieve familie, vrienden, vriendinnen, collega’s en kennissen!!

Bedankt voor de leuke reacties op mijn vorige verhaal. Erg leuk om te lezen en heel erg lief!
Alles is in die haak! Alles gaat goed met me.

De afgelopen week is voorbij gevlogen.
Dinsdagmorgen, na een gezamenlijk ontbijt met de vrijwilligers die ook tegelijk met ons gaan starten op verschillende projecten, zijn we opgehaald door Linda (eigenaresse van the farm), Carlijn (vrijwilligers coördinator) en Esmee en Miriam (2 medevrijwilligers die er vanaf 1 oktober al bij the farm zijn.) Eenmaal in de auto, zijn we naar een grote shopingshal (vergelijkbaar 4x Ikea)
gegaan waar we eerste hebben geluncht met zijn alle en daarna voor heel de week boodschappen hebben gehaald. Onze huisgenoten hadden al een lijstje gemaakt met wat we iedere dag gingen eten en wat we nodig hebben. Het eten is hier net als in nl. De cupasoep, dr. oetker funghi pizza’s, coca cola ligt etc. liggen allemaal in het schap. Ik heb al veel vragen gekregen hoe het eten hier gaat maar dat gaat prima. Mijn huisgenoten passen het eten aan, of we koken apart in pannen.
Zorgen voor niets gehad ;).
Na het winkelen in Durban hebben we ongeveer 45 minuten moeten rijden naar the farm. We zitten echt op het plattenland en ver van de stad. Het terrein is erg groot; een koeie wei met +/- 7 koeien en 1 kalfje , 4 honden, kippen, varkens, 2 huizen (1 huis van don en Linda, 1 huis voor de vrijwilligers), een grote speelweiden. Vanaf het vrijwilligershuis +/- 3 minuten lopen kom je bij het weeshuis, de day care en het jongenshuis. Hier wonen ongeveer 65 kinderen tussen de leeftijd van 11 maanden tot 24 jaar. Er zijn huismoeders die de zorg dragen voor deze kinderen. De rondleiding was erg indrukwekkend. Na de rondleiding hebben we een meeting gehad met Don en Linda over the farm en hoe het is ontstaan. Vol indrukken ben ik avonds gaan slapen.

Woensdag hebben we de eerste dag op het project gehad. Om half 8 zijn we gestart met de daycare en aansluitend de huiswerkklas. We hebben veel informatie gekregen over het project. Kennisgemaakt met de kinderen. De moeilijke namen die je nergens aan kunt linken haha.
Een drukke maar erg leuke dag!
Avonds optijd naar bed want donderdagmorgen hadden we de taxi al om 4 uur naar het vliegveld.
We hadden onze vlucht om 7:25 uur naar kaapstad. Deze trip hebben we geboekt via be more en samen met Sien (vrijwilligster van het project; mother of peace) zijn we naar kaapstad gevlogen.
We hadden Sien nog niet eerder gezien maar het klikte meteen. Erg fijn.
Daar aangekomen heeft Clive (gids) ons opgehaald van het vliegveld. We voelde al meteen dat het erg warm was +/- 30 graden, heerlijk!! Clive is een hele aardige, sociale man die ons al meteen erg veel vertelde over kaapstad; de inwoners, de natuur en de apartheid. Clive was voorheen leraar, en werkt nu ongeveer 5 jaar als gids voor be more.
De planning van donderdag was dat we zouden starten met de Tafelberg. Door de vele wind konden we hier helaas niet op. Dit was even een teleurstelling. We zijn toen afgezegd bij waterfront en daar hebben we wat rond gelopen en wat winkeltjes in gegaan. Heel grappig want hier is alles al versierd voor kerst. De kerstbomen staan al, de kerstballen hangen in de etalage. Erg grappig, want je loopt dan rond in je korte broek en een hempje.
Na dat we geluncht hadden bij waterfront zijn we naar een bloemengarden gegaan; kistenbosch national botanical garden. Een hele mooi tuin waarin we onze zintuigen hebben laten werken! Proeven, zien, ruiken heerlijk! Even back to basic. Vanuit daar zijn we naar groot Constantia gegaan . Een van de grootste wijnvelden van Kaapstad. Daar hebben we een rondleiding gekregen en natuurlijk als afsluiting een wijnproeverij met chocolade. Het was erg leuk en zijn daarna giechelend de auto weer ingestapt bij Clive en zijn we naar een uitkijkpunt gereden van Kaapstad.
Rond half 7 kwamen we, met een voldaan gevoel bij Clive thuis. Clive heeft een erg groot huis. De kelder heeft hij verbouwd tot appartement en daar hebben we geslapen.
De volgende morgen weer vroeg uit de veren, goed nieuws de Tafelberg was open!
Voor dat we daar naar toe gingen zijn we eerst naar Robbin Island gegaan; de gevangenis van Nelson Manduela. Met een boottocht van ongeveer 45 minuten kwamen we aan op het eiland. Met een bus hebben we een rondleiding gekregen over het eiland en uitleg over de gevangenis.
Eenmaal bij de gevangenis aangekomen waar de gevangenen slapen, hebben we een rondleiding gekregen door een ex gevangenen. Hij heeft samen met Nelson Mandela gevangen gezeten, erg bijzonder! Het jammer was wel dat de gevangenis een aantal jaren is opgeknapt waardoor het er erg modern uit ziet. We hebben de cel gezien van Nelson Mandela. Rond 3 uur waren we terug met de boot en zijn we naar de Tafelberg gegaan. Met een lift zijn we naar boven gegaan en hebben we genoten van het mooie uitzicht, het was echt prachtig!!
Zaterdag zijn we na een Afrikaans ontbijtje bij de Afrikaanse pingiuns gaan kijken. Erg leuke beesten, vanuit daar zijn met de auto naar simons town markt gegaan. Erg leuk om de lokale spulletjes te zien.
Toen was het tijd om naar kaap de goede hoop te gaan. Het meest zuidwestelijke punt van Afrika.
Vanuit cape point zijn we naar kaap de goede hoop gelopen. Een flinke wandeling van ong. 80 minuten, maar ook weer een erg mooi uitzicht. Hier kon je het, bij elkaar komen van 2 zeeën zien. De Indische oceaan en de Atlantische oceaan. Erg bijzonder.
Eenmaal terug aan de grond, zijn we uitgeput met de auto naar een farm gereden. Clive moest daar zijn lemoen plant ophalen bij een garden shop. Frank erg leuk om te zien hoe klein dit hier is opgezet tegenover de kwekerij in Venlo.
Wij kregen natuurlijk de mogelijkheid van Cleve om wat rond te lopen. Wat ik daar tegen kwam; 5 kamelen. Het begon natuurlijk erg te kriebelen want je mocht er op zitten. Helaas hadden we daar te weinig tijd voor. Ik heb wel even met de kameel geknuffeld!
Avonds zijn Sien, Felien en ik gaan uiteten met uitzicht op de zee met de pingiuns. We hebben een coctail gedronken en geproost op het geweldige weekend!
Rond 9 uur zijn we opgehaald door Clive en hebben we onze tas gepakt. De volgende dag vlogen we om 9:35 uur weer terug naar Durban. Afscheid genomen van onze lieve vrijwilliger, Sien en door naar ons project.
Vanaf maandag gaat het echte werken beginnen! De komende weken hebben we ook geen trips meer zodat we ons kunnen focussen op het project.

Ik probeer weer snel genoeg een verslag te plaatsen met de eerste ervaringen van het project en wat foto’s zodat jullie een beeld hebben waar ik woon en leef!
Hoe gaat het met jullie? In Deurne alles oke?

Groete, liefde en Soentjies uit zuid-Afrika,
Cindy

• 10 November 2014 - 20:32

Julia:

Wat een leuk verslag om te lezen Cin.
    En wat een mooie ervaringen!!
    Leuk dat het daar al kerst is.
    Wat gaaf dat je een gevangenis hebt bezocht, geknuffeld hebt met een kameel, en pinguins hebt gezien.
    Wat gaaf dat je al die dingen mee mag maken.
    Ik kan me goed voorstellen dat het erg vermoeiend is.
    Wij denken aan je!!
    Nog veel plezier daar!
    Hou van jou

Xxx je zus

• 10 November 2014 - 20:34

Vera:

Hi Cindy,

Leuk om je verslag te lezen.
    Ga zeker al je verslagen lezen en genieten van wat je schrijft.
    Heel veel plezier met jullie project,
    en denk af en toe aan ons en stuur dan wat zonnestraaltjes deze kant op
    want ook in Deurne wordt het steeds kouder :(

Groetjes Vera

• 10 November 2014 - 20:38

Marlie Raijmakers:

Hoi Cindy & Felien,

Erg leuk verslag om te lezen en ook om te lezen hoe het met jullie gaat! En wat een ervaringen nu al en komen er nog genoeg. Nog heel veel plezier en succes daar.

Groetjes Marlie

• 10 November 2014 - 20:57

Willeke:

Hi meisje!

Ik vroeg me al af wanneer het volgende verhaaltje kwam!
    Fijn dat het met iedereen zo goed klinkt en dat je het naar je zin hebt!
    Nog veel succes en plezier!

Liefs Willeke

• 10 November 2014 - 21:18

Moniek:

Ha Meid!

Wat fijn om te lezen dat alles goed en gaat en dat je het naar je zin hebt!! Ook dat het klikt met iedereen:).
    Wat maken jullie een leuke dingen mee zeg!! Super om dat mee te maken en een ervaring om nooit meer te vergeten.
    Geniet er nog van samen, want zoals je al zegt; de week vliegt voorbij!

Veel succes en plezier!

Liefs, Moniek

• 10 November 2014 - 21:25

Mam:

Hoi Cindy

Wat geweldig leuk om je verhalen te lezen.
    Je hebt al veel gezien en meegemaakt.
    Nu ga je voor de lieve kinderen zorgen.
    Mam en pap wensen jou nog veel plezier en geniet van alle dingen die je gaat meemaken en zien.
    In huize van der Putten is het wel stil geworden.

Doe Felien de groetjes en maak er samen een gezellige tijd van.

Groetjes mam, pap en knuffel van Dribbel

• 10 November 2014 - 22:20

Frank:

Ha schatje,

Wat een mooi verhaal, echt apart dat het nu al kerst is.
    En ben echt jaloers op de temperatuur daar.
    Ik wens jou en Felien heel veel succes de komende weken,
    dat jullie veel mogen genieten van kindjes en de dingen die jullie meemaken en zien!

Dikke kus Frank

• 10 November 2014 - 22:50

Helene:

Ha Cindy,

Wat leuk om je verhalen te kunnen lezen :-)
    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat!
    Nu al hele bijzondere ervaringen! Geniet van alles!

Groetjes Helene

• 11 November 2014 - 07:03

Ruud Van De Manakker:

Hej Cindy,

Leuk en interessant verhaal om te lezen!
    Je hebt een MOOI weekend achter de rug! Toch wel een beetje jaloers ;)
    Ben benieuwd naar de foto's!

Heel veel plezier daar nog en geniet ervan!
    Succes met het project!

Groetjes Ruudje

• 11 November 2014 - 09:11

Tante Nelly:

Leuk,leuk en nog eens leuk. Gr. Tant Nelly

• 11 November 2014 - 10:33

Lisanne:

Haaaa nichtje!

Wat leuk die foto's die je al geplaatst hebt, je straalt echt helemaal! :)
    Gaaf om je verhaal weer te lezen! Super gaaf dat je al pinguins hebt gezien, en dat je met kamelen hebt geknuffeld! Ben stiekem toch wel jaloers hoor!!
    Fijn ook dat je eerst nog even de toerist hebt kunnen uithangen, een beetje wennen alvast aan het land! En dan nu lekker genieten van de kindjes! Ben heel benieuwd hoe het daar gaat zijn!
    Heeeeeel veel plezier en succes nog verder!! :)

liefs,
    Lisanne

• 11 November 2014 - 11:55

Sanne Coolen:

Hi Cindy!

Wat leuk om weer te lezen! Veel gedaan in een korte tijd! Ben ook benieuwd naar de foto's. Veel succes de komende weken, maak er een mooie tijd van :)
    Hier in Deurne heerlijk weer! Wat frisser natuurlijk, maar wel droog en met een lekker zonnetje erbij. Neem je straks nog wat zon mee terug? ;)

Groetjes, Sanne

• 12 November 2014 - 18:43

Anne V Bree:

Ha lieve meid,

Erg leuk om je enthousiaste verhaal te lezen!
    Wat heb jij in 1 week tijd al ontzettend veel meegemaakt! Van een dagje stage tot een erg gave weekendtrip naar Kaapstad! Van pinguins tot kamelen! Super gaaf!!!
    Deze week zal wel een week zijn waarbij je nog meer indrukken op gaat doen... je vrijwilligerswerk! Wat spannend zeg!
    Super fijn dat het eten ook prima is daar! Ik vind het fijn om van je te horen, kijk nu alweer uit naar je volgende verhaal!
    Meid, samen met Felien GENIETEN!! En... pas goed op jezelf!

Groetjes Stefan en Anne

• 13 November 2014 - 09:35

Ingrid Dings:

hoi cindy erg leuk om jou verslagen te lezen en om te weten dat het goed met jullie gaat. je hebt al veel gezien en meegemaakt en jullie stralen op de foto's het is echt te zien dat jullie zin hebben in deze ervaring. Dus geniet ervan.

• 13 November 2014 - 10:10

Karen:

Ha Cindy,

Fijn om te lezen dat alles goed gaat daar!
    Ik ben dan ook erg benieuwd naar de foto's van alle leuke activiteiten die je ondernomen hebt!
    Heel veel plezier nog daar, geniet ervan!

Liefs

• 13 November 2014 - 11:06

Fieke:

Ha meiden,

Wat leuk om te lezen wat jullie al allemaal gedaan hebben. Geweldig.
    Heel veel succes met het project.

Liefs Fieke

• 14 November 2014 - 16:07

Marijke:

Hee Meis!

Fijn om weer een verhaaltje van je te lezen en te horen dat alles goed met je gaat en je het samen met Felien lekker naar je zin hebt :)!

Geniet ze nog lekker samen! Ik kijk uit naar je volgende verhalen / foto's :)

Liefs Marijke

• 15 November 2014 - 13:06

Miriam:

Weer een erg mooi verhaal om te lezen!
    Fijn dat je het goed naar je zin hebt, en dat je al zoveel gezien hebt.
    Ook ik ben heel benieuwd naar je foto's. Geniet ervan want de weken vliegen voorbij!

X Miriam

• 23 November 2014 - 18:05

Marianne Paridaans:

Hoi Cindy

Jou mam en pap zijn hier in Reusel en vertelde mij over jou reis. Ik vind het hartstikke leuk om jou te volgen en de verhalen te lezen.

Groetjes Marianne en Ad

• 26 November 2014 - 12:11

Anke:

Lieve Cindy,

Je hebt inmiddels alweer wat reisverslagen gelezen. Zoals je weet gaat hier het drukke leventje verder maar natuurlijk maak ik tijd om al je verhalen even te lezen! Wat een ervaringen wat je al op hebt gedaan en WOW wat een mooie foto's al. Dat beloofd veel goeds ;)
    Ik dacht dat je pas na je project ging reizen maar je bent zo te lezen eerst een wekend naar Kaapstad geweest, echt super meid!

Geniet van alles om je heen !
    Liefs, Anke